https://journals.qucosa.de/mf/issue/feed Die Musikforschung 2024-09-15T22:27:46+02:00 Gesellschaft für Musikforschung G.f.Musikforschung@T-Online.de Open Journal Systems <p> </p> <p><em>Die Musikforschung</em> ist das wichtigste Forum der Musikwissenschaft in Deutschland. Hier erscheinen Beiträge zum Fach in allen seinen inhaltlichen und institutionellen Ausprägungen. Deutsch- und fremdsprachige Publikationen zur gesamten Themenvielfalt musikwissenschaftlicher Forschung und Edition werden rezensiert. Einmal jährlich werden die Themen der an deutschen Universitäten und Musikhochschulen angenommenen Dissertationen mitgeteilt. Außerdem enthält die Zeitschrift aktuelle Nachrichten aus Instituten, zu Forschungsprojekten und zu Personen. Auf einer ergänzenden Website finden sich unter anderem Berichte über musikwissenschaftliche Tagungen und Abstracts von Dissertationen.</p> <p><em>Die Musikforschung</em> erscheint seit 1948 mit vier Heften pro Jahr. Die Jahrgänge ab 2011 werden zurzeit mit einer moving wall von drei Jahren im Open Access bereitgestellt. Mitglieder der Gesellschaft für Musikforschung, die auf die digitale Ausgabe oder auf die Bundle-Option subskribieren, haben auch auf ältere und die aktuellen Jahrgänge Zugriff.</p> https://journals.qucosa.de/mf/article/view/3138 Besprechungen 2024-09-15T22:10:32+02:00 Melanie Wald-Fuhrmann christian.kaempf@slub-dresden.de Thomas Steiert christian.kaempf@slub-dresden.de Felix Diergarten christian.kaempf@slub-dresden.de Gesine Schröder christian.kaempf@slub-dresden.de Hans-Joachim Hinrichsen christian.kaempf@slub-dresden.de Franz Michael Maier christian.kaempf@slub-dresden.de Claudia Albert christian.kaempf@slub-dresden.de Manuel Gervink christian.kaempf@slub-dresden.de Anna Magdalena Bredenbach christian.kaempf@slub-dresden.de Elisabeth van Treeck christian.kaempf@slub-dresden.de Wolfgang Marx christian.kaempf@slub-dresden.de Noomi J. Bacher christian.kaempf@slub-dresden.de Andreas Karl christian.kaempf@slub-dresden.de Thomas Seedorf christian.kaempf@slub-dresden.de Birger Petersen christian.kaempf@slub-dresden.de Gerhard Poppe christian.kaempf@slub-dresden.de 2024-09-15T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Die Musikforschung https://journals.qucosa.de/mf/article/view/3135 Zum Gedenken an Klaus Wolfgang Niemöller (1929–2024) 2024-09-15T21:53:25+02:00 Helmut Loos christian.kaempf@slub-dresden.de 2024-09-15T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Die Musikforschung https://journals.qucosa.de/mf/article/view/3136 Sammartini, Mysliveček, Haydn 2024-09-15T21:57:23+02:00 Michael Braun christian.kaempf@slub-dresden.de <p>Giovanni Battista Sammartini’s name has been consistently prominent in the discourse on the origins of the concert symphony, whether hailed as a pioneer of the genre or deemed a merely marginal figure in its development. It has hardly been recognized, however, that an anecdote first shared 1809 in Georg August Griesinger’s Biographische Notizen über Joseph Haydn and later in Le Haydine by Giuseppe Carpani – who was most likely the original source of the story – played a conspicuous role in shaping the perception of Sammartini and his compositional output. In this anecdote, Josef Mysliveček spontaneously identified Sammartini’s quartets or symphonies as a source of inspiration for Haydn, which the composer strenuously denied. Discussing examples from roughly one-and-a-half centuries of scholarly writing about Sammartini, the article traces the anecdote’s impact and suggests that it not only prompted the composer’s incorporation into the discourse on the early symphony in the first place, but also profoundly influenced the way his music was perceived and contextualised from the nineteenth century onwards.</p> 2024-09-15T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Die Musikforschung https://journals.qucosa.de/mf/article/view/3137 Zur Rezeption von Heinrich Schütz in der Jugendmusikbewegung 2024-09-15T22:04:17+02:00 Jonathan Schilling christian.kaempf@slub-dresden.de <p>This article examines how journals of the “Jugendmusikbewegung” (Youth Music Movement, or Singing Movement) shaped and promoted the reception of Heinrich Schütz. It was mainly through the medium of magazines that the Youth Music Movement was able to set the tone in the reception of Schütz during the years of the Weimar Republic. For this reason, several magazines from the years 1920 to 1933 were systematically searched for articles on Schütz. Three aspects in particular were examined: Firstly, the “Singkreise” (singing circles), which formed a core of the Youth Music Movement, but also stood in contrast to the more theologically and church musically oriented currents within the Schütz movement; secondly, the “Neue Schütz-Gesellschaft” (New Schütz Society) and its Schütz Festivals, which remained in declared hostility to the bourgeois cult of genius and were the central instrument for making Schütz a figurehead of the Youth Music Movement; thirdly, the Bärenreiter publishing house and its young director Karl Vötterle, who managed to gather all branches of the Youth Music Movement – including the Schütz movement in a prominent position – into his publishing house.</p> 2024-09-15T00:00:00+02:00 Copyright (c) 2024 Die Musikforschung