Wie wird in autonomen Fahrzeugen die Fahrzeit genutzt? – Ergebnisse einer Stated-Preference-Befragung

Autor/innen

  • Gabriel Wilkes Karlsruher Institut für Technologie
  • Lukas Barthelmes Karlsruher Institut für Technologie
  • Martin Kagerbauer Karlsruher Institut für Technologie
  • Peter Vortisch Karlsruher Institut für Technologie

DOI:

https://doi.org/10.34647/jmv.nr17.id109

Schlagworte:

Autonomes Fahren, Zeitverwendung, Stated Preference

Abstract

Durch den Wegfall der Fahrtätigkeit in vollautonomen Fahrzeugen ergeben sich neue Möglichkeiten die Fahrzeit zu nutzen. In der vorliegenden Studie wird auf Basis einer Stated-Preference-Befragung untersucht, welchen Tätigkeiten sich Personen in autonomen Fahrzeugen widmen würden und wie sich diese von der heutigen Zeitnutzung im Öffentlichen Verkehr unterschiedet. Die Ergebnisse lassen eine Vielzahl von Aktivitäten, insbesondere jedoch in den Bereichen Kommunikation und Freizeit, erwarten. Im Fahrzeug zu Arbeiten wird bei Vollzeit-Erwerbstätigen im Mittel zu 9,1% der Fahrzeit erwartet, bei Teilzeit-Beschäftigen zu 6,7%. Aufgrund dieser geringen Zeitanteile ist davon auszugehen, dass sich durch autonome Fahrzeuge insgesamt leichte Veränderungen bei den Aktivitäts- und Wegemustern zeigen werden. 

Literaturhinweise

Bansal, P., Kockelman, K. M. & Singh, A., (2016): Assessing public opinions of and interest in new vehi-cle technologies: An Austin perspective. Transporta-tion Research Part C.

https://doi.org/10.1016/j.trc.2016.01.019

Cyganski, R., Fraedrich, E. & Lenz, B. (2015): Travel-time valuation for automated driving: A use-case-driven study. Proceedings of the 94th Annual Meeting of the TRB. 94th Annual Meeting of the Transporta-tion Research Board, 11.-15. Januar 2015, Washing-ton, USA.

Kolarova, V. (2020): Exploring the Elements and Determinants of the Value of Time for Manual Driv-ing and Autonomous Driving using a Qualitative Ap-proach. Transportation Research Record.

https://doi.org/10.1177/0361198120953770

Malokin, A., Circella, G. & Mokhtarian, P. L. (2019): How do activities conducted while commuting influ-ence mode choice? Using revealed preference mod-els to inform public transportation advantage and autonomous vehicle scenarios. Transportation Re-search Part A: Policy and Practice.

https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.12.015

Pudāne, B., Rataj, M., Molin, E.J.E., Mouter, N., van Cranenburgh, S., Chorus, C.G. (2019): How will auto-mated vehicles shape users' daily activities? Insights from focus groups with commuters in the Nether-lands. Transportation Research Part D: Transport and Environment.

https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.11.014

SAE International (2021): Taxonomy and Defini-tions for Terms Related to Driving Automation Sys-tems for On-Road Motor Vehicles (J3016),

Singleton, P. A. (2019): Discussing the "positive util-ities" of autonomous vehicles: will travellers really use their time productively?. Transport Reviews.

https://doi.org/10.1080/01441647.2018.1470584

Wadud, Z. & Huda, F. Y. (2019): Fully automated vehicles: The use of travel time and its association with intention to use. Proceedings of the Institution of Civil Engineers: Transport. ISSN 0965-092X.

https://doi.org/10.1680/jtran.18.00134

Veröffentlicht

2023-05-08