Betrugsversuche in der Hochschullehre: Einordnung der aktuellen Situation an der TU Dresden und abgeleitete Handlungsmöglichkeiten

Autor/innen

  • Anne Jantos TU Dresden
  • Claudia Böhm TU Dresden
  • Kira Lauber TU Dresden

DOI:

https://doi.org/10.25369/ll.v2i1.48

Abstract

Seit dem Sommersemester 2020 werden an der TU Dresden, sowie fast allen deutschen und internationalen Hochschulen, Prüfungen zum wesentlichen Anteil digital durchgeführt. Diese Veränderung in der Prüfungslandschaft, auch an der TU Dresden, hat unweigerlich bereits bekannte, aber auch neue Fragen zur Planung und Durchführung betrugssicherer (digitaler) Prüfungen mit sich gebracht. Diskussionen zu Prävention, Nachweis oder Sanktion von Betrugsversuchen werden mitunter leidenschaftlich geführt, bedürfen allerdings einer evidenzbasierten Grundlage, um die Sachlage angemessen einschätzen und Handlungsmöglichkeiten ableiten zu können. Nachfolgend werden bestehende Erkenntnisse zur aktuellen Situation aus Umfragen an der TU Dresden sowie (inter-)national gebündelt dargestellt, die TUD und eine Fakultät an der TUD unter die Lupe genommen und Handlungsmöglichkeiten abgeleitet sowie einzubeziehende Aspekte der Thematik diskutiert. In diesem Beitrag wird in keiner Weise ein Generalverdacht des Betrugs in digitalen Prüfungen gegenüber Studierenden ausgesprochen. Ziel ist, die Thematik von Betrugsversuchen in digitalen Prüfungen unter einer wissenschaftlichen und didaktischen Brille zu betrachten.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Literaturhinweise

"Cheating" in Oxford English Dictionary, 3rd ed. Oxford, UK: Oxford Univ. Press, Mar. 2012, def. 2. [Online]. Available: https://www.oed.com. 2021

Dendir, S.; Maxwell, R. S. (2020). Cheating in online courses: evidence from online proctoring. Computers in Human Behaviour Reports, 2.

https://doi.org/10.1016/j.chbr.2020.100033

Norris, M. (2019). University online cheating - how to mitigate the damage. Research in Higher Education Journal Volume 37.

Janke, S.; Rudert, S. C.; Petersen, Ä.; Fritz, T. M.; Daumiller, M. (2021). Cheating in the wake of COVID-19: How dangerous is ad-hoc online test-ing for academic integrity: Center for Open Science.

https://doi.org/10.31234/osf.io/6xmzh

Alessio, H. M., Malay, N., Maurer, K., Bailer, A. J., & Rubin, B. (2017). Examining the Effect of Proctor-ing on Online Test Scores. Online Learning 21 (1), pp. 146-161. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1140251.pdf.

https://doi.org/10.24059/olj.v21i1.885

King, D.; Case, C. (2014). E-Cheating: incidence and trends among college students. In: Issues in In-formation Systems 15 (1), 20-27.

https://doi.org/10.48009/1_iis_2014_20-27

Varble, D. (2014). Reducing cheating opportuni-ties in online testing. In: Atlantic Marketing Jour-nal 3 (3), pp. 131-149. https://digitalcommons.kennesaw.edu/amj/vol3/iss3/9.

Weiner, J. A.; Hurtz, G. (2017). A Comparative Study of Online Remote Proctored versus Onsite Proctored High-Stakes Exams. Journal of Applied Testing Technology, 18 (1), pp. 13-20.

Ladyshewsky, R. K. (2015). Post-graduate student performance in 'supervised in-class' vs. 'unsuper-vised online' multiple choice tests: implications for cheating and test security. In: Assessment & Evaluation in Higher Education 40 (7), pp. 883-897.

https://doi.org/10.1080/02602938.2014.956683

Beck, V. (2014). Testing a model to predict online cheating: Much ado about nothing. Active Learn-ing in Higher Education, 15, pp. 65-75.

https://doi.org/10.1177/1469787413514646

Becker, D.; Connolly, J.; Lentz, P.; Morrison, J. (2006). Using the business fraud triangle to pre-dict academic dishonesty among business stu-dents. In: Academy of Educational Leadership Journal 10 (1), pp. 37-54.

Arndt, C., Ladwig, T., & Knutzen, S. (2020). Be-tween curiosity and uncertainty: internal univer-sity surveys of students and faculty in the virtual summer semester 2020: results of a qualitative content analysis. TUHH University Library.

https://doi.org/10.15480/882.3090.

Stammen, K.-H. & Ebert, A. (2020). Still online? Student survey on media technology equipment in the summer semester 2020. Survey period: 29.04 - 17.05.2020. Duisburg: University of Duis-burg-Essen. https://panel.uni-due.de/assets_websites/18/StammenEbert_2020_NochOnline_Gesamtbericht.pdf.

Center for Quality Development in Teaching and Learning (2020). Result report on PotsBlitz "Online-Lehre 2020" in SoSe 2020 - General re-port. Survey period: 04.06. - 21.06.2020. Potsdam: University of Potsdam. https://pep.unipotsdam.de/media/PotsBlitz/Berichte/PotsBlitz_Gesamtbericht.pdf.

Holden, O.; Kuhlmeier, V. A.; Norris, M. (2020). Academic integrity in online testing: a research review: Center for Open Science.

https://doi.org/10.31234/osf.io/rjk7g

Gaaw, S.; Frohwieser, D.; Lenz, K. (2021). Quick evaluation survey of lecturers and students on digital testing in winter semester 2020/21 - First interim results. Conducted at the Center for Quality Analysis at TU Dresden.

Jantos, A. (2021). Motives for Cheating in Summa-tive E-Assessment in Higher Education - A Quanti-tative Analysis. 13th International Conference on Education and New Learning Technologies.

https://doi.org/10.21125/edulearn.2021.1764

Bloom, B. (1956). Taxonomy of Educational Objec-tives. Handbook 1: Cognitive Domain. London: Longman.

Stollhoff, R.; Jeremias, X.V. (2020). Design and implementation of distance learning examina-tions at universities. A systematic classification and concrete recommendations motivated by practice.

Anderson, L.W.; Krathwohl, D.R. (2001). A taxon-omy for learning, teaching, and assessment. A revision of Bloom's taxonomy of educational out-comes. New York: Longman.

Jantos, A.; Jung, C.; Kohl, A. (2021). Limitations in Written Summative E-Assessment in Higher Education - An Analysis of a Student Survey. In 24th Workshop GeNeMe'2021 Communities New Me-dia.

https://doi.org/10.25368/2022.35

Jantos, A. (2020). Conducting Oral Interviews Virtually using MS Teams. In 23rd GeNeMe'2020 Communities New Media Workshop. P. 294-298.

Boud, D.; Falchikov, N. (2006). Aligning assess-ment with long-term learning. Assess. Evaluat. Higher Educat. 31, S. 399-413.

https://doi.org/10.1080/02602930600679050

Stifterverband (2020). Survey of lecturers at HTW Berlin on teaching in the online summer semes-ter 2020, survey period: June 2020. Berlin: Berlin University of Applied Sciences, p. 4. https://www.htw-berlin.de/files/Presse/News/Lehrendenbefr gung_Ergebnisbericht_2020.pdf.

Diel, S. et al. (2021). Online exams. Framework, implementation and evaluation., In: U. Dittler; C. Kreidl. How Corona is changing university teaching. Experiences and thoughts from the crisis on the future use of eLearning. Wiesbaden: Spring-er, pp. 307-337.

https://doi.org/10.1007/978-3-658-32609-8_20

Gründe für Betrug

Veröffentlicht

2022-07-05