Digital Mindset as the Most Important Prerequisite for Learning and Teaching in the Future

Further development of student digital literacy: An interdisciplinary perspective

Authors

  • Maike Krohn TU Dresden
  • Anne Jantos TU Dresden

DOI:

https://doi.org/10.25369/ll.v2i2.66

Abstract

In order to successfully integrate new, digital teaching and learning formats into university teaching, not only technical, financial, and structural prerequisites must be created, but also competence-related prerequisites that enable students to deal with the new formats. In an interdisciplinary project, we derive 64 relevant digital competencies from interviews and a questionnaire study, considering the perspectives of teachers and students. As a result, a distinctive digital mindset emerges as the most important component.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Le Thi, T. V., & Zinger, B. (2021). Förderung von digitalen Kompetenzen im Hochschulstudium. Ein Praxisbericht zum DigKom-Hochschulzertifikat für Digitale Kompetenzen der Technischen Hochschule Nürnberg. In Kompetenzen für die digitale Transformation 2020 (pp. 229-244). Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg.

https://doi.org/10.1007/978-3-662-62866-9_16

Bader, R. (2001). Learning Communities im Internet. Aneignung von Netzkompetenzen als gemeinschaftliche Praxis. Eine Fallstudie in der pädagogischen Weiterbildung. LIT Verlag, Münster 2001.

Stifterverband https://www.stifterverband.org/futureskills/framework

European Commission, Joint Research Centre, Carretero, S., Vuorikari, R., Punie, Y., DigComp 2.1 : the digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use, Publications Office, 2018, https://data.europa.eu/doi/10.2760/38842

Kerres, Prof. Dr. Michael (2017): Bildung digital - was müssen wir für morgen wissen? Impulsvortrag über digitale Bildungsarbeit der Zukunft. Vortrag. Industrie- und Handelskammer Karlsruhe: 21.11.2017.

Ehlers, U. https://nextskills.org/wp content/uploads/2020/04/2019 11 18 Skills Cards short.pdf

Healey, M., Flint, A., & Harrington, K. (2016). Students as partners: Reflections on a conceptual model. Teaching & Learning Inquiry, 4(2), 8-20.

https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.4.2.3

Deutsch, K. L., & Kuhn, S. (2019). Das Märchen der Digital Natives: Kollaboratives Arbeiten als Methode zur Aneignung digitaler Kompetenzen. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 36, 37-47.

https://doi.org/10.21240/mpaed/36/2019.11.11.X

Röwert, R. (2016). Digital native ist nicht gleich digital ready. Synergie, 1, 24-27.

Neely, T.; Leonardi, P. (2022). Developing a Digital Mindset How to lead your organization into the age of data, algorithms, and AI. In Harvard Business Review https://www.hbs.edu/ris/Publication%20Files/Developing%20a%20Digital%20Mindset_81f3f69d-e28d-483e-8d1e-ce0ee159c0bb.pdf

Valta, M.; Hildebrand, Y.; Maier, C. (2022). Reducing Technostress: The Role of the Digital Mindset In AMCIS 2022 https://aisel.aisnet.org/amcis2022/sig_adit/sig_adit/11/

Akbari, T.T.; Pratomo, R.R. (2022). Higher education digital transformation implementation in Indonesia during the COVID-19 pandemic In Jurnal Kajian Komunikasi, Volume 10, No. 1, June 2022, page 52-65, https://doi.org/10.24198/jkk.v10i1.38052

https://doi.org/10.24198/jkk.v10i1.38052

Marczuk, A.; Multrus, F.; Lörz, M. (2022). Die Studiensituation in der Corona-Pandemie. Auswirkungen der Digitalisierung auf die Lern- und Kontaktsituation von Studierenden, URL: https://doi.org/10.34878/2021.01.dzhw_brief, Stand: 27.05.2022.

Leinung, S., Lüdtke, A. & Pohl-Patalong, U. (2020). Digitale Lehrformate im Corona-Semester - Einblicke in eine Kartographie. Theo-Web, 19(2), 5-17; URL: https://www.theo-web.de/ausgaben/2020/19-jahrgang-2020-heft-2/news/digitale-lehrformate-im-corona-semester-einblicke-in-eine-kartographie, Stand: 27.05.2022.

Categorization of digital competencies

Published

2022-12-28