"Schütz and the young Italians at the Dresden court" revisited : Roman influences in "O bone Jesu, fili Mariae virginis" (SWV 471)

Autor/innen

  • Mary E. Frandsen

DOI:

https://doi.org/10.13141/sjb.v2004947

Abstract

Das Interesse von Heinrich Schütz an den musikalischen Entwicklungen in Venedig ist gut dokumentiert - genauso wie seine Wertschätzung christlicher Andachtstexte, vor allem während der 1620er und 1630er Jahre. Die in der Dübener Sammlung in Uppsala überlieferte Komposition "O bone Jesu, fili Mariae Virginis" (SWV 471) auf einen ebensolchen Andachtstext legt die Vermutung nahe, dass Schütz in seinem späteren Leben sich auch mit der römischen geistlichen Musik von Vincenzo Albrici und Giuseppe Peranda beschäftigte, die seine eigene nach ca. 1656 am Dresdner Hof zu großen Teilen ersetzt hatte. Im textlichen Inhalt und dem formalen Aufbau zeigt "Ob bone Jesu" demnach auffällige Ähnlichkeiten zu Perandas "Te solum aestuat" (ca. 1664) und lässt dadurch erahnen, wie Schütz mit den stilistischen Innovationen seiner römischen Nachfolger experimentierte und mit sie in seiner eigenen musikalischen Handschrift in eigene Werke integrierte. (Übersetzung)

Heinrich Schütz's interest in Venetian musical developments is well documented, as is his cultivation of Christocentric devotional texts, particularly in the 1620s and 1630s. A work with such a devotional text that survives in the Düben Collection in Uppsala, 'O bone Jesu, fili Mariae Virginis' (SWV 471), strongly suggests that later in his life, Schütz was also drawn to the Roman-style sacred music of Vincenzo Albrici and Giuseppe Peranda that had largely supplanted his own at the Dresden court after circa 1656. In 'O bone Jesu' he experimented with some of the prominent features of that repertoire, in particular the alternation of prose (drawn from various devotional sources) and metric poetry (here drawn from 'Jesu dulcis memoria'), and the alternation of recitative settings of the prose texts with a cantionale-like setting of the poetic stanzas (unlike the Italians, he does not set the poetry in aria style). In its textual content and formal architecture, the work exhibits considerable similarities with Peranda's 'Te solum aestuat' (circa 1664), and reveals how Schütz experimented with the stylistic innovations of his Roman successors, but put his own characteristic stamp on the music in the process. (Autor)

Quelle: Bibliographie des Musikschrifttums online

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Veröffentlicht

2017-08-24

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Freie Beiträge